Het begin

Al in 1973 begint Veronika officieel met de opvang van kinderen die om wat voor reden dan ook niet meer thuis kunnen wonen. In die tijd mogen er nog kinderen uit het hele land in Limburg geplaatst worden. Dat gebeurt regelmatig, o.a. via de Widdonck of andere instellingen. Vaak ook zonder de pleegvergoeding.

In juni 1979 huurt Veronika Jong met haar 4 kinderen de helft van ’n onbewoonbaar verklaarde langgevelboerderij ‘Op Herme’ genaamd, met ’n halve ha. grond in Hunsel. Door de basisschool, de muziekschool en de kerk worden zij enthousiast ontvangen. Het gezin Jong vormt dan al een erkend pleeggezin en houdt bovendien paarden. Al bijna direct na hun aankomst word ’n zwaar verwaarloosde pony bij hen op het terrein gezet.

ANBI-STATUS

Met ingang van 1 januari 2014 moet iedere ANBI-houdende stichting informatie toegankelijk maken over zowel bestuur en beleid, alsook de financiën. Ook stichting Op Herme heeft een gecontroleerde ANBI-status, en daarom zullen we op onze site de financiële rapporten publiceren over het functioneren van de stichting, alsmede andere belangrijke informatie.

Naar onze ANBI-status

Ons bestuur

Veronika Jong
Voorzitter a.i.

Rosa-Linde Jong

Jaap Sikkenk
Penningmeester

Abdellah Ryahi
Lid

Drs.R.van Dijck em
Accountant

Wester en van Dijck
Accountancy

Drs. I. Grooten
Orthopedagoog/generalist adviseur

Dierenartsenpraktijk Ell

Van rusthuis naar gezinshuis

Dieren voor kinderen, kinderen voor dieren

Er worden in de jaren ’80 steeds meer pony’s en andere dieren bij het gezin Jong achtergelaten. Omdat zij ziet dat de aanwezigheid van de dieren op zowel haar biologische kinderen als haar pleegkinderen een zeer positieve invloed heeft, besluit Veronika in 1989 tot de oprichting van Stichting Op Herme. Het doel daarvan: zorgen voor continuïteit en om fondsen te kunnen vragen om financieel bij te dragen. Het motto van de stichting wordt ‘Dieren voor kinderen, kinderen voor dieren’. Stichting Op Herme legt zich toe op de zorg voor dieren. Dit doel wordt in een leefgemeenschap uitgeoefend van 8 á 10 kinderen en een aantal paarden en ponys, katten en kippen en andere huisdieren. Intensief wetenschappelijk onderzoek, uitgevoerd door Prof. dr. Enders van de Universiteit Utrecht, maakt onomstotelijk duidelijk dat de dieren voor het welzijn en ontwikkeling van de kinderen ’n zeer belangrijke factor vormen. Het samenwonen met dieren heeft een bewezen positief therapeutisch effect op veel kinderen, die soms beschadigd zijn door een moeilijk verleden. Ook muzikale vorming van de kinderen draagt op een positieve manier bij aan hun ontwikkeling.

Rusthuis
Op 10 januari 1989 besluit Veronika, na contact met de Paardenkamp in Soest tot de oprichting van het eerste rusthuis voor ‘oude’ Pony’s in Zuid Nederland. Na een bericht in de media loopt het direct storm met aanmeldingen en plaatsingen. Het rusthuis wordt feestelijk geopend door Burgemeester Houber, samen met de beroemde violist Theo Olof.
Dankzij de bijdragen van donateurs, acties, sponsoren en vooral fondswerving wordt het mogelijk om verder bouwen aan het rusthuis voor de dieren en aan het opvanghuis voor de kinderen. De regionale en landelijke dierenbescherming steunen de stichting, ook financieel. Het rusthuis wordt een prachtige plek waar vele paarden en pony’s van hun oude dag genieten. Een rusthuis met bovendien een belangrijke maatschappelijke functie.

Stichting Groot Pleeggezin

Na een verandering in de regels voor pleeggezinnen ontstaat een conflict met Bureau Jeugdzorg Roermond. Samen met andere grote pleeggezinnen richt Veronika de Stichting Groot Pleeggezin op. Wetenschappelijk onderzoek leidt tot een verantwoorde Indicatiestelling Groot Pleeggezin. Mede dankzij gesprekken met kamerleden wordt het mogelijk om meer dan 3 kinderen per pleeggezin op te vangen.

De Heykeshoeve

Vanwege een langlopend conflict met een buurman moet er andere huisvesting gezocht worden. Die wordt uiteindelijk gevonden: de Heykeshoeve, een oude monumentale hoeve, in de gemeente Ell. Een fantastisch rijksmonument op een prachtige locatie, dat wel dringend aan restauratie en renovatie toe is. Gelukkig maakt een subsidie van de Provincie het mogelijk om woonhuis, zomerhuis en stallen grondig op te knappen. Na restauratie en verduurzaming word de schuur gebruikt als multifunctionele ruimte voor het aanbieden van activiteiten op het gebied van zorg, training en dagbesteding. Ook worden er regelmatig concerten en andere goed bezochte evenementen georganiseerd en krijgen kinderen er muziekles. Het bakhuis gaat functioneren als een woonunit voor kamertraining. Vanwege de grote cultuurhistorische waarde wordt de Heykeshoeve opgenomen in de toeristische Thornfietsroute.

Zelfstandig zorgaanbieder

Er wordt een nieuwe stichting opgericht: Stichting Heykeshoeve. Deze gecertificeerde zelfstandig zorgaanbieder behaalt eind 2016 de HKZ Certificering Kleine zorgaanbieder in gezinsverband en wordt goedgekeurd door de Inspectie Jeugdzorg. Op de hoeve werken jaarlijks ook zo’n 30 volwassenen met een taakstraf. Dat doen ze op verzoek van de reclassering, buro HALT, Raad v.d. Kinderbescherming en de verslavingszorg. Daarnaast is de hoeve een geliefde stageplek voor scholen als ROC Eindhoven en Helicon te Helmond.

Als gevolg van het in werking stellen van een schadefonds van het Ministerie van VWS – zonder onderzoek en hoor/wederhoor- ontstaat een hetze op social media, waar Bureau Jeugdzorg Roermond uit wraak (zie Toespraak pdf) naar verwijst.
Ondanks de steun die moeder en dochter Jong krijgen van vele ouders van kinderen die in de Heykeshoeve opgevangen worden, draait de geruchtenmachine op volle toeren, met alle gevolgen van dien. Gelukkig besluit de inspectie Jeugdzorg uiteindelijk dat Veronika en haar dochter Rosa-linde verder mogen gaan met hun gezinshuis en worden zij van alle blaam gezuiverd door de tuchtrechter.

Meer weten?

Lees hier ons complete verhaal

Nieuwe ontwikkelingen

‘Als Stichting Op Herme zullen wij met nieuwe moed verder gaan, met onze twee onlosmakelijke doelstellingen, dieren èn kinderen die ’n fijn en veilig plekje nodig hebben, opvangen.

Vanwege de woningnood is het sinds september 2023 mogelijk om ’n woning te splitsen. Dit geeft ons de mogelijkheid om onze prachtige concertschuur als woning te verkopen en hier op deze fantastische locatie met al onze dieren te kunnen blijven wonen’.

Veronika en Rosa-linde Jong

Scroll naar boven