Stichting Op Herme

Buitenkunst  Op Herme: Monument voor de gestorven pony's

Deze ooievaar landde op ons terrein op 'n lichtmast:

Het is heel bijzonder dat zwaluwen broeden in zo’n mezenkastje, terwijl ze allemaal kant en klare echte zwaluwnesten in de stal hebben:

In het mezenkastje: Wij vonden het al buitengewoon dat wij 'n zwaluw bezig zagen  met voederen bij 'n mezenkastje. Al snel werd dit overgenomen door de rechtmatige mezen  ouders en gingen de zwaluwen verder met hun nakomelingen in de hooiberg en paarden stal. In de stal is het 'n drukte van belang en wordt er heel wat afgevlogen met het voeren en nu al weer ook de vliegoefeningen van het eerste nest. Onze paarden/pony's/ezel/lama kijken er niet meer van op als ze ook wel 'ns op hun rug landen.

De meeste dieren zijn bij ons gekomen omdat hun baasjes niet meer voor ze konden zorgen/oud zijn geworden/'n gebrek hebben /gedragsproblemen ed.

Bij Stichting Op Herme worden alle liefdevol verzorgd zolang ze in waardigheid en met plezier kunnen leven.

Ze zijn onze huisgenoten!

Ook al schrijf ik het niet bij alle dieren, want wordt het zo'n saai verhaal, ze zijn allemaal lief en betrouwbaar!

Onze bewoners in de stal staan zo veel mogelijk buiten, maar in elk geval gaan ze 's avonds altijd naar hun eigen stalletje en heel erg graag, want daar staan de lekkere brokken.

We hoeven alleen maar de weidepoort of de bakpoort open te zetten want ze vinden  blindelings de weg naar hun eigen stal, al proberen sommige pony's wel even 'n hap brok bij de buren te bemachtigen.

Als eerste staat standaard Winnelot-we noemen deze lieve, robuuste  haflinger ook wel Dwingelot vooraan om naar binnen te gaan. Hij is helemaal gek op water en wil natgespoten worden en het liefst uit de slang drinken. Ook zorgt hij er voor dat de waterbak in no time onder modder zit omdat hij er met z'n hoeven in stampt en probeert de bak omver te gooien.  We hebben daarom nu 'n - onomkeerbare' waterbak aangeschaft. Winnelot is al 'n dagje ouder, maar hij vindt het heerlijk om 'n buitenrit te maken en is nergens bang voor.

Onze  prachtige Fries Tosca luistert heel goed naar haar naam  en heeft 'n heel persoonlijk contact met ook mensen. Zodra ze ons ziet hinnikt ze heel kenmerkend. Tosca heeft 'n beengebrek waardoor ze geen handelswaarde heeft maar kan heel oud worden. Ze is super lief en glimt in de zomer als 'n spiegel.

Uk is onze kleinste, 'n prachtige mini  vos shetlander met   'n enorme bos dikke manen, staart en pony. Uk werd 'n aantal jaar geleden door de gemeente Leudal bij ons gebracht omdat ze op straat was gevonden en niemand zich meldde.

Uk heeft 'n beenafwijking maar is gezond en heel ondeugend. Hij heeft al vaker voor paniek gezorgd omdat hij onder de afrastering door kon kruipen en vlak langs de wei stond te grazen en voorbijgangers ons waarschuwden. Zodra hij mij zag rende hij dan weer snel terug. Hij probeert ook altijd als de pony's naar de stal gaan, brokken bij de buren te stelen. Hij is dan ook lekker dik en we doen ons best om hem af te laten vallen. Uk is een van de weinigen die geen enkel ontzag heeft voor onze lieve Zwitserse herder, die heel scherp oplet of er niets - in zijn ogen- fout gaat.

Nancy, 'n iets groter Shetje is al op leeftijd  en de buurvrouw van Uk zijn goede vrienden. Het heeft  lang geduurd voordat ze ons vertrouwde. Ze was bijzonder schuw.

Wordt vervolgd.